Köpinformation
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss.
När du handlar vi Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket.
Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor (SEK). Butikspriserna gäller om ingen annan överenskommelse är gjord. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning, beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc.
På vissa produkter finns det information om vad dessa passar till, detta är endast en rekommendation utifrån t.ex. bruksanvisningar, storlekstabeller m.m. Knivshop.se tar inget ansvar för att dessa produkter passar just din utrustning.
Orderbekräftelse
Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss genom att kontakta kundservice snarast.
När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ytterligare ett mail med information kring orderstatus.
Betalning
Vi använder oss av Klarna som betalningsförmedlare.
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarna samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
För kompletta villkor gällande Klarna kan du besöka deras hemsida här.
Frakt & Leverans
Fraktkostnaden är 79 kr och vi samarbetar med DHL och Postnord. Vi levererar inom hela EU. Fraktkostnaden är då 300 kr. Vi levererar för närvarande inte till Storbritannien och Norge.
Många artiklar har vi i lager och de skickar vi senast dagen efter ordern kommit oss tillhanda. Annars är det 6-14 dagars leveranstid men ibland kan det på grund av våra leverantörer ta längre tid innan vi kan skicka din vara till exempel om en produkt ligger i externt lager hos en av våra leverantörer. Vi vill informera dig som kund om att det kan ta ännu längre tid på grund av våra leverantörers fraktsätt vilka vi ej kan styra över. Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag och övriga helgdagar. Specialbeställda produkter som t.ex. handgjorda eller personligt präglade produkter kan ofta ta längre tid än ordinarie leveranstid då våra leverantörer periodvis är under stor press, detta kan vi tyvärr inte påverka.
I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt, om inget annat anges av dig som kund.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till ombudet eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till ombudets eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med ombudet eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss på vår kundservice. Knivshop ansvarar inte för transportskador eller leveransförseningar som orsakats av fraktföretaget.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (10-14 dagar beroende på om det är brev eller paket), så fakturerar vi dig 350 kr + frakt för vårt arbete med hantering av varorna. Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.
Reklamation
Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på vår kundservice omgående och senast 30 dagar efter att du har mottagit din beställning. I detta mail behöver du tydligt specificera ditt ordernummer samt anledning till reklamation.
Ångerrätt & Retur
Om du inte är nöjd med din beställning av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 30 dagar efter att du har mottagit din beställning. Produkten får ej vara använd eller monterad. Produkter som ligger i förpackning ska givetvis vara obrutna. Produkten och förpackningen ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten. Observera att ångerrätten inte gäller varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel, exempelvis gravyr. Är förpackningen skadad förbehåller sig vi rätten att göra ett prisavdrag på 25%. Frakt återbetalas ej.
Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vi rekommenderar att skicka spårbart med Postnord eller DHL. Vid avsaknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde).
Har du betalt din beställning innan retur betalar vi tillbaka pengarna, exklusive eventuell fraktkostnad. Utbetalning sker inom 7 dagar efter att vi har mottagit din returförsändelse.
För att skicka tillbaka en produkt ska du kontakta oss på vår kundservice och invänta godkännande innan du returnerar varan, i detta mail ska du tydligt specificera ditt ordernummer samt anledning till retur. Ej uthämtad vara räknas ej som ångerrätt eller öppet köp.
Du har från att vi behandlat ditt ärende 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.
Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Returadress:
Live Lake AB
c/o Georgssons Mail Logistic AB
Norrby Tvärgata 7-9
504 37 BORÅS
Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte. Skickas ditt paket så att vi måste hämta ut det hos ett ombud fakturerar vi dig 350 kr.
Force majeure
Knivshop.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.