Köp- och leveransvillkor

[porto_content_box align=”left”]

Köpinformation

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss. När du handlar vi Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket. Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Samtliga priser i butiken är inklusive 25% moms och är angivna i svenska kronor (SEK). Butikspriserna gäller om ingen annan överenskommelse är gjord. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning, beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc. På vissa produkter finns det information om vad dessa passar till, detta är endast en rekommendation utifrån t.ex. bruksanvisningar, storlekstabeller m.m. Knivshop.se tar inget ansvar för att dessa produkter passar just ditt gevär eller liknande.

Orderbekräftelse

Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss genom att kontakta kundservice snarast. När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ytterligare ett mail med information kring orderstatus.

Betalning

Vi använder oss av bland annat Billmate som betalssätt. Efter identifiering och riskbedömning visar Billmate de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Billmate eller någon av Billmate samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. För kompletta villkor gällande Billmate se Billmate.se. Vi erbjuder även andra betalningsalternativ som t.ex. Swish, Paypal och direkt banköverföring. Betalningsalternativen kan förändras då vi kontinuerligt utvärderar dessa.

Frakt & Leverans

Vi tillämpar fri frakt inom Sverige vid köp över 499 kr, om ditt ordervärde är lägre än 499 kronor kostar frakten 79 kronor inom Sverige. Utanför Sverige tillämpar vi ett fast pris på frakt, för närvarande 299 SEK. Vi har vanligtvis 6-10 dagars leveranstid men ibland kan det på grund av våra leverantörer ta längre tid innan vi kan skicka din vara till exempel om en produkt ligger i externt lager hos en av våra leverantörer. Vi vill informera dig som kund om att det kan ta ännu längre tid på grund av våra leverantörers fraktsätt vilka vi ej kan styra över. Leveranstiden avser arbetsdagar, ej lördag, söndag och övriga helgdagar. Specialbeställda produkter som t.ex. handgjorda eller personligt präglade produkter kan ofta ta längre tid än ordinarie leveranstid då våra leverantörer periodvis är under stor press, detta kan vi tyvärr inte påverka. I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt, om inget annat anges av dig som kund. Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss på vår kundservice. Knivshop ansvarar inte för transportskador eller leveransförseningar som orsakats av fraktföretaget. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (14-30 dagar beroende på om det är brev eller paket), så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Reklamation

Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på vår kundservice inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning. I detta mail behöver du tydligt specificera ditt ordernummer samt anledning till reklamation.

Återrätt & Retur

Om du inte är nöjd med din beställning av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning. Produkten får ej vara använd eller monterad. Produkter som ligger i förpackning ska givetvis vara obrutna. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten. Observera att ångerrätten inte gäller varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel, exempelvis gravyr. Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde). Har du betalt din beställning innan retur betalar vi tillbaka pengarna, exklusive eventuell fraktkostnad. Utbetalning sker inom 30 dagar efter att vi har mottagit bankkonto där pengarna ska sättas in. För att skicka tillbaka en produkt ska du kontakta oss på vår kundservice och invänta godkännande innan du returnerar varan, i detta mail ska du tydligt specificera ditt ordernummer samt anledning till retur. Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Returadress: Knivshop.se c/o Alexander Westerberg Vätövägen 474 761 76 Norrtälje Returer som skickas till annan adress anses inte som giltiga och godkänns därmed inte.

Force majeure

Knivshop.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Behandling av personuppgifter

För att handla hos oss behöver du lämna dina personuppgifter till oss. När du mailar oss sparar vi alltid konversationen, detta för att kunna gå tillbaka till ett specifikt ärende i framtiden om det krävs. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part. Du som kund hos oss har rätt att ta del av den informationen vi har registrerat om dig enligt personuppgiftslagen. Om du har frågor kring detta eller vill ta del av dina uppgifter, kontakta oss på kundservice.
  • Vi lagrar enbart sådan information om dig som är nödvändiga av tekniska eller lagstiftningsmässiga skäl.
  • Vi lagrar inte kortinformation.
  • Enligt PUL och EU-förordningen GDPR har du rätt att be oss korrigera och/eller radera all information om dig.
  • Vi kommer inte att sälja eller överlämna några som helst uppgifter om dig till tredje part.
För att kunna leverera dina beställning och hantera framtida korrespondens, behöver vi lagra ditt namn, din adress, ditt telefonnummer och din e-post-adress samt information om dina orders och vilka produkter du köpt inklusive eventuella skriftliga meddelande till oss. Dessa uppgifter, exklusive meddelanden måste även av praktiska skäl överlämnas till factoringbolag. Speditören erhåller endast namn, adress och telefonnummer. Den information vi lagrar kan ligga på servers som ägs av externt företag. Uppgifter måste som måste sparas för bokföring i minst 5 år enligt Bokföringslag (1999:1078) och övrig lagstiftning är undantagna från GDPR. Vi lagrar – av tekniska skäl – även viss information i form av cookies på din dator/telefon/surfplatta. Utöver detta, lagrar vi även viss anonymiserad information i form av besöks-, sök- och försäljningsstatistik och liknande. Anonymiserad information kan delas med analyspartners. Dataskyddsombud och personuppgiftsansvarig är ägaren av Knivshop.

Tvist

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. [/porto_content_box]